چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦
به سایت نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خوش آمدید. حضرت زهرا(سلام الله علیها) : همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش ، چون بهشت زیر پاى مادران است ؛ و نتیجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.
قران و عترت
به اطلاع کلیه استادان بزرگوار می رساند طرح ضیافت اندیشه از تاریخ 11 الی 15 شهریور 96 در دانشگاه برگزار میگردد .
به اطلاع کلیه استادان بزرگوار می رساند طرح ضیافت اندیشه از تاریخ 11 الی 15 شهریور 96 در دانشگاه برگزار میگردد . عزیزانی قصد حضور و نام نویسی را دارند به سایت reg2.ziafatasatid.nahad.ir جهت ثبت نام مراجعه نمایند در صورت هر گونه بروز مشکل در سایت با شماره مستقیم 33687719 و یا شماره داخلی 2723 تماس حاصل فرمائید. لاز به ذکر است مهلت ثبت نام تا 13 مرداد می باشد.
اخبار > ادله شرعی برای حکم امام (ره)پیرامون اعدام سلمان رشدی
 


شماره خبر :٥١٦٨٠٧   تاریخ انتشار خبر : 1395/11/25    ا   ٠٨:٥٠
 

ادله شرعی برای حکم امام (ره)پیرامون اعدام سلمان رشدی
چه دلیل شرعی برای حکم اعدام سلمان رشدی وجود دارد؟

ادله شرعی برای حکم امام

1) وجوب اعدام مرتد از دیدگاه اسلام

خداونددر سوره بقره آیه 217 می فرماید: «هر کس که از دین خود روی بگرداند، کافر شده و اعمالش نابود می شود و اینان اهل آتشند». سلمان رشدی که فردی مسلمان بوده و دست از اسلام برداشته و به اسلام ایراد و اشکال غرض آلود بیان نمود، مرتد است. در روایات امامیه، روایات زیادی داریم که از حکم مرتد سؤال شده و در پاسخ امام معصوم علیه السلام ، مرتد را کافر دانسته و حکم قتل او را داده است. از جوامع روایی اهل سنت نیز، روایاتی داریم که می گوید: هر کس مرتدشود، کافر و خونش حلال است. فقهای امامیه، حنفیه، شافعی، مالکی و حنبلی بر اساس روایات وارده، حکم مرتد را قتل و اعدام می دانند و سلمان رشدی که مرتد فطری است؛ یعنی خانواده اش مسلمان بوده و خود او نیز مسلمان بوده و بعد از اسلام دست برداشته، اگر توبه نیز بکند، توبه اش پذیرفته نیست و حکم قتل درباره او باید اجرا شود.

2)وجوب اعدام توهین کننده به پیامبر صلی الله علیه و آله از دیدگاه اسلام

یکی از قوانین مسلّم فقه تمام مذاهب اسلامی، لزوم مجازات کسی است که ناسزا و کلمات زشت و اهانت آمیزی به پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله بگوید. کسی که پاک ترین، مهربان ترین و دل سوزترین مُصلح تاریخ را بی محابا به باد استهزا بگیرد، پاداشی جز مرگ نخواهد داشت؛ زیرا یکی از راه های ضربه بر یک دین و مکتب، ضربه وارد کردن بر چهره و شخصیت پیامبر و رهبران مکتب می باشد و سلمان رشدی، این عمل را انجام داده است. بر اساس آیاتی که در این زمینه وجود دارد، چنین شخصی، ملعون و دور از رحمت الهی و مشمول عذاب دنیا و آخرت خواهد بود و روایات و فتوی های وارده در این زمینه از سوی علمای اهل تشیع و تسنن، همگی بر اعدام چنین شخصی که مرتد به شمار می آید، اتفاق نظر دارند.

3)لزوم دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام در برابر مهاجمان

دفاع از جان، مال، ناموس و دین، مسأله ای فطری است که هر موجود زنده، به طور طبیعی و حتی ناخودآگاه در برابر هرگونه تجاوز و تعدّی، از خود واکنش نشان می دهد. دین اسلام که منطبق با فطرت الهی انسان تشریع شده، هماهنگ با ندای فطرت، دفاع را واجب و ضروری می داند. ازاین رو، عالمان و دانشمندان مذاهب اسلامی، در بحث جهاد، آن را واجب کفایی، یعنی واجبی که باانجام تعدادمورد نیاز،از دیگران ساقط می شود، می دانندو می گویند: «هرگاه شهرها و مرزهای بلاد اسلامی، مورد هجوم دشمن قرار گیرد... برتمام مسلمانان واجب کفایی است که از هجوم دشمن جلوگیری کرده و دشمن رادفع کنند...». با توجه به متون اسلامی، اهمیت دین بسیار زیاد است، به طوری که در روایات آمده که اگر انسان مخیّر باشد که جانش را از دست بدهد یا دینش را، باید جان را فدای دین کند. بنابراین، با مسأله سلمان رشدی و امثال آن، نه تنها به عنوان مرتد و توهین کننده به پیامبر، که به عنوان مهاجم به دین باید برخورد کرد و فتوای امام در این زمینه، بسیار محکم و قاطع است.

 

                                        **********************************

آثار جهانی حکم امام

حکم پیامبرگونه وتحول آفرین امام رحمه الله ، نشان دهنده قدرت اسلام و گرایش جوامع مسلمان به انقلاب اسلامی و وحدت بی سابقه آنان بود. این حکم، ثمراتی نیز به دنبال داشت؛ ثمراتی که روح تازه ای به جهان اسلام بخشید. نشان دادن قدرت اسلام و گرایش گسترده جوامع به انقلاب و وحدت بی سابقه آنان؛ صدور انقلاب اسلامی و طرح اندیشه های اصیل آن؛ نشان دادن نفوذ و موقعیت مستحکم رهبری امام در جهان، به ویژه جوامع اسلامی؛ مقابله با تحریف های مذهبی غرب در راه ضعیف کردن باورهای دینی و ایمانی مسلمین؛ فرو ریختن اقتدار غرب و دمکراسی دروغین آن ها؛ و آشکار کردن ماهیت سران سازش کار کشورهای اسلامی و مدافعان اسلام آمریکایی، از جمله ثمرات این فتوا بود. دشمنان انقلاب و نیز حتی خود مسلمانان که فکر می کردند جمهوری اسلامی، پس از جنگْ محدود شده، دریافتند که ایران، از استحکامی بی نظیر برخوردار است و با وجود تهدیدهای بسیار، باز هم مدافع اسلام خواهد بود.

بازتاب حکم امام

با پشتیبانی و حمایت قاطع، سریع و همه جانبه مسلمانان کشورهای مختلف، در یک مقطع کوتاهِ زمانی، هرگونه تردیدی در مورد رهبری جهان اسلام به وسیله امام خمینی رحمه الله ازبین رفت و زنگ خطر را برای غرب و نیز سران وابسته کشورهای اسلامی و محافل مدافع اسلام آمریکایی به صدا درآمد. آنان حمایت همه جانبه و صریح مسلمانان را که در عمل، پیامی جز تحکیم رهبری امام در جهان اسلام نداشت، با اضطراب مشاهده کردند. فتوای رهبر انقلاب، در واقع صف نیروهای واقعی اسلام اصیل را از سودجویانی که خود را به اسلام می بندند، جدا کرد و ماهیت شوم غرب را که برای انهدام زمینه های نفوذ انقلاب یعنی بنیانهای عقیدتی مسلمانان، دست به این اقدام زده بود، فاش شد. به همین دلایل بود که از ابتدا، حرکت های کوری همراه باجوسازی بر ضد فتوای امام آغاز کردند، ولی سرانجام باخواری، حرف های خود را پس گرفته و عقب نشینی نمودند.

اثر مثبت و مفید داخلی فتوا

فرمان رهبر کبیر انقلاب بر ضد سلمان رشدی، اثرهای مثبت و مفیدی نیز در زمینه داخلی داشت وموجب شد، اصالت انقلاب و نهایت پای بندی رهبری به آرمان ها برای مردم آشکار و تبلیغات غرب خنثی گردد. تبلیغات منفی استکبار، پس از قبول قطع نامه 598 و سعی آن ها در تحقیر ملت ایران، منتفی شد و این قاطعیت، موجب زنده شدن غرور مقدس ملت ایران و توجه آن ها به نقش حساس و ویژه خود در مقابل مستکبران گردید. ملت ایران فهمید که توطئه ها و دسیسه های دشمنان انقلاب پایان نیافته و استمرار دارد و تنها شکل آن تغییر کرده است. امت مسلمان ایران باحضور گسترده و پرشور در صحنه و راهپیمایی های وسیع در شهرهای مختلف، امید کشورهای غربی و دشمنان را به یأس بدل کرده و اعقتاد خود را به پیروی از رهبر خود بیان داشته واز تنش های داخلی دوری جستند.

مشکلات داخلی ایران درمقابل حمایت ازفتوا

مبارزه مقدس و پاک مردم ایران بر ضد توطئه های فرهنگی دشمنان، به ویژه کتاب آیات شیطانی، که با حمایت دیگر مسلمانان نیز همراه بود، مشکلاتی ازجهات سیاسی و اقتصادی برای ملت و دولت به همراه داشت. این مشکلات، عمدتا به صورت تنش های سیاسی و روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با دولت های غربی، میدان دادن به ضد انقلاب و منافقان و ایجاد فشارهای مختلف در مجامع بین المللی، کارشکنی در روند بازسازی که پس از جنگ آغاز شده بود، و نیز اخلال در روند رشد بنیه دفاعی کشور پدید آمد، ولی ملت انقلابی و حماسه ساز ایران، می دانستند که هم چنان باید مبارزه بی امان خود را با تمامی کفر، با صلابت و قدرت ادامه دهند و تحت هیچ شرایطی، کوچک ترین عقب نشینی از خود بروز ندهند تا موجب ذلّت امت اسلام نشوند. آن ها با استواری و پایداری، دفاع همه جانبه خود را از حریم اسلامْ به پیروی از امام آشکار ساختند.

واکنش اقلیت های مذهبی ایران

در پی حکم شرعی امام برضد سلمان رشدی، کشور یک پارچه فریاد وخروش شدو امت اسلامی، با برپایی تظاهرات در برابر سفارت انگلیس، حمایت کامل خود را از رهبر فرزانه و خشم وانزجار خویش را از این گونه نقشه ها اعلام کردند. اقلیت های مذهبی کشور نیز با انتشار اطلاعیه هایی، به وحدت و یک پارچگی خود با خیل مسلمانانْ قوت بیش تری بخشیدند. خلیفه ارامنه از طرف شورای خلیفه گری و کلیه هم وطنان ارمنی، انتشار این کتاب موهن را شدیدا محکوم کرد. هم چنین مرجع کلیمیان ایرانْ در بیانیه ای، اهانت و اساله ادب به مقام شامخ پیامبر اسلام را، توهین به همه پیامبران الهی دانست و آن را محکوم کرد. خلیفه گری آشوری، کلدانی و کاتولیک آذربایجان، با انتشار بیانیه ای، انزجار و نفرت خود را بیان کردند و انجمن زرتشتیان نیز، ضمن ابراز تنفر وانزجار از نویسنده و حمایت کنندگان او، حمایت خود را از فرمان امام اعلام کرد.

پیامدهای فتوا در جهان غرب

حرکت تاریخی امام در برخورد با توطئه شوم کتاب آیات شیطانی، موجب شد تا واقعیت غرب آشکار شود. ضعف غرب در تحلیل جامع و کامل از انقلاب اسلامی، نشان دادن عمق دشمنی غرب باانقلاب اسلامی و تجدید تجید حیات اسلام، تسلیم پذیری و شکنندگی جهانی در مقابل قیام یک پارچه امت اسلام، گسترش حوزه نفوذ انقلاب اسلامی در غرب و پیوستن به معادلات جهانی، از پیامدهای این حکم قطعی بود. غرب که به میزان قدرت معنوی انقلاب پی نبرده بود، با حمایت مسلمانان از ایران، ضمن فهم این مهم، مجبور به بازنگری در تحلیل های خویش شد. جهان غرب در ماجرای آیات شیطانی و حمایت همه جانبه از سلمان رشدی و برخورد عجولانه آن ها در مقابله با فتوای امام، کینه عمیق خود را به اسلام نشان داد و در ابتلای امر، به حمایت همه جانبه وگسترده از رشدی پرداخت؛ چرا که فکر می کرد می تواند اعتراض های مسلمانان را سرکوب کند، در حالی که در نهایت، در مقابل حرکت عظیم مسلمانان مبهوت مانده و مجبور به عقب نشینی شد.

واکنش جهان غرب

مقام های آمریکایی، هم چون جرج بوش ـ رئیس جمهور وقت ـ فتوای امام را غیر مسئولانه، تروریستی و توهین به جامعه متمدن توصیف کردند و از دولت شوروی خواستند این تهدید را محکوم به مرگ کند. بازار مشترک اروپا به بهانه دفاع از آزادی و حقوق بشر و برای ضرب شست نشان دادن به ایران، عالی ترین مقام های سیاسی خود را از ایران فراخواند. اسپانیا فتوای اعدام را محکوم کرد. ایتالیا آن رانگران کننده دانست. فرانسه از واکنش ایران به شدت انتقاد کرد. هلند، دانمارک و یونان، این فتوا را محکوم کردند. آلمان هم جزو محکوم کنندگان فتوا بود. انگلستان در ابتدا سعی کرد با فشارسنگین سیاسی و تهدید اقتصادی، حکم قتل را لغو کند، ولی تلاش های آن ها، هیچ یک اثر بخش نبوده و در انتها، از روابط سیاسی با ایران محروم شدند.

واکنش مسلمانان غرب

تظاهرات گسترده مسلمانان در «بُن» نشان داد که مسلمانان آلمانْ فتوای امام را تأیید می کنند. مسلمانان انگلستان در تظاهراتی گسترده، این کتاب و نویسنده را محکوم کردند و ضمن به آتش کشیدن نسخه ای از این کتاب، خواستار عذرخواهی ناشر آن از جامعه اسلامی شدند. در ایتالیا تعدادی از کتاب فروشی ها اعلام کردند که هنگام بازکردن در کتاب فروشی، با نامه های تهدیدآمیز مواجه شده اند. فدراسیون ملی مسلمانان فرانسه، با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرداز تمامی راه ها وامکانات قانونی، برای جلوگیری از انتشار کتاب آیات شیطانی استفاده خواهد کرد. فریادهای «مرگ بررشدی» و «رشدی باید اعدام گردد» در هلند و تعداد دیگری از کشورهای غربی، نشان از اعتراض آن ها به این کتاب و حمایت از فتوای امام داشت.

ضربه بر پیکره غرب

حکم صادره از سوی رهبر مسلمانان و ولیّ امر زمان، مبنی بر وجوب اعدام نویسنده و ناشران کتاب آیات شیطانی، بزرگ ترین ضربه را بر پیکره استعمار قرن وارد ساخت. انتشار این حکم در سراسر جهان، توطئه عظیم فرهنگی دشمنان را خنثی کرد و رعب ووحشتی در دل مزدوران قلم به دست استعمار به وجود آورد؛ چرا که این حکم امام، یعنی اجرای یکی از حدود الهی، و اجرای حد الهی، بر حاکمیت امام عادل و صدور حکم مؤثر ازناحیه او متکی است. امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «این که خدا می فرماید زمین را پس از مرگش زنده می کنیم، منظور این نیست که توسط باران زمین زنده می شود، بلکه خداوند، بزرگ مردانی را برمی انگیزاند که زمین را با زنده کردن عدالت، حیات نوین می بخشند؛ زیرا اجرای یک حد در زمین، سودمندتر از بارش چهل شبانه روز باران است» و امام، یکی از این بزرگ مردان بود.

اعتراف به شکست

به رغم تلاش هایی که در راه محکوم کردن ایران و فتوای امام برضد سلمان رشدی از سوی دیگر کشورها صورت گرفت، دیپلمات های سرخورده جامعه اقتصادی، یکی پس از دیگری به تهران بازگشتند. یکی از روزنامه های ایتالیا در این زمینه نوشت «امام خمینی در مصاحبه ای آتشین، اروپا را به مسخره می گیرد و دلیل آن، بازگشت سفیران کشورهای اروپایی به تهران است که به دلیل مسأله رشدی، برای مشورت به کشورهای خود فراخوانده شدند. به عقیده امام خمینی، این دیپلمات ها، خجالت زده وحقیر و سرکوب شده به ایران بازگشتند». و این حکم، هنوز نیز قطعی و لازم الاجراست.

تلاش مذبوحانه برای بازگشت

سلمان رشدی در ابتدا که با حمایت همه جانبه و کامل اروپایی ها روبه رو گشت، شادمان از عمل خود، سرود فتح می خواند، ولی رفته رفته که موج خشم و نفرت مسلمانان و حتی برخی غیرمسلمانان بالا گرفت و محدودیت هایی برای او به وجود آمد، ازعمل خود پشیمان شد، ولی دیگر پشیمانی سودی نداشت. او خود در نامه ای که به یکی از روزنامه های فرانسه نوشته، به این مطلب اشاره می کند: «من چرا گول انگلیسی ها را خوردم و لغزیدم؟ من اگر یک انسان خردمند و فرزانه بودم، باید پرچم مبارزه با این تبهکاران را به دوش می گرفتم و قدم جای قدم گاندی، جواهر لعل نهرو، اقبال لاهوری و دیگر مردان فداکار کشورم می نهادم، ولی افسوس که دیر شده است و پشیمانی سودی ندارد. من عاشق و دل باخته شهرت بودم؛ نه... دیوانه شهرت بودم. اینک که این نامه را برای شما می نویسم، به آن امیدم که اندکی از فشار روحی خود بکاهم. اکنون در واحدی در طبقه چهارم یک آپارتمان، در حالی که بیست محافظ مسلح دارم، زندگی می کنم؛ نه زندانی هستم؛ زندانی ای بدون آزار و شکنجه».

{news-tip)

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




عنوان