پنج شنبه ٢٨ تير ١٣٩٧
به سایت نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خوش آمدید.سالروز شهادت رییس مذهب تشیع تسلیت باد.امام جعفر صادق (ع) : أكمل الناس عقلا أحسنهم خلقا :عاقل ترين مردم خوش خلق ترين آنهاست .اصول كافي ، ج 1 ، ص 27
اخبار > پاسخ به سوالات پیرامون نماز مسافر
 


شماره خبر :٥٢٨٤٧٨   تاریخ انتشار خبر : 1396/07/18    ا   ٠٩:٣٥
 

پاسخ به سوالات پیرامون نماز مسافر
احکام مسافر با توجه به نظرات مراجع عظام

حكم نماز و روزه اساتيد و دانشجويان

<اگر مسافت بين وطن تا محل تحصيل و تدريس كمتر از 4 فرسخ شرعي (5/22كيلومتر) باشد.

همه مراجع محترم تقليد: نماز و روزه علاوه بر وطن در بين راه و محل تحصيل تمام و صحيح است .

<اگر مسافت بين وطن تا محل تحصيل بيشتر از 4 فرسخ شرعي (5/22كيلومتر) باشد دو صورت دارد








1.آیات عظام تبریزی، سیستانی، و وحید 22 کیلومتر می دانند و آیت ا... مکارم 21 کیلومتر.

 




    

* صورت اول : يا طبق معمول و غالبا" در كمتر از ده روز رفت و آمد نمي كنند :

اين دسته ازاساتيد و دانشجويان هر گاه قصد اقامت ، ده روز و بيشتر را در محل درس و تدريس

دارند :

همه مراجع محترم تقليد (غیر از آیت ا... سیستانی و مکارم و اردبیلی و زنجانی که نظرشان مستقلا

ذکر می شود) : براي اين گونه افراد ، نماز تمام و روزه صحيح است .

تبصره 1 .  اين افراد در صورتي كه از ابتدا به طور جد ، قصد ماندن ده روز را داشته باشند و بعد از

خواندن  حداقل يك نماز چهار ركعتي ، به دليلي قبل از ده روز تصميم به برگشت به وطن بگيرند ؛ نماز

و روزه آنها در محل تحصيل كامل خواهد بود .

تبصره 2. هرگاه ترديد داشته باشند ده روز مي مانند يا نه،  نماز شكسته و روزه صحيح نيست.

*   صورت دوم:يا طبق معمول وغالباً دركمتر از ده روز رفت وآمدمي‌كنند:

حكم اين دسته از اساتيد و دانشجويان كه كمتر از ده روز  (يا هر هفته) رفت و آمد دارند :

آيات عظام بهجت ، صافي ، فاضل و نوري: اساتيد و دانشجويان ، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار ، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت ، تا مدتي ادامه داشته داشته باشند - به طوري كه نزد عرف « سفر » كار آنان شمرده شود - نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است .

تبصره 1. آيت الله صافي مدت لازم براي صدق شغل سفر را  حداقل چهار ماه رفت و آمد مي داند .



تبصره 2. (سفر اول). تمامي دانشجويان و اساتيد مذكور ، هرگاه بيش از ده روز در وطن خود بمانند، در اولين مسافرت به محل درس و تدريس ، بايد نماز را شكسته بخوانند و روزه نگيرند اما پس از يك  رفت و برگشت ميان وطن و محل تحصيل، به وظيفه خود، مانند كثيرالسفر عمل كنند و نماز را كامل بخوانند و روزه را بگيرند .

تبصره3 . به فتواي آيت الله بهجت اگر فاصله وطن با محل درس و تدريس ، بيش از هشت فرسخ (45 کیلومتر) باشد، در همان اولين مسافرت نيز، نمازشان در محل تحصيل كامل و روزه صحيح است.

آيت الله خامنه اي: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مامور به تحصيل، اگر در كمتر از ده روز حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ايشان صحيح است؛ اما ديگر دانشجويان احتیاطاً نماز را هم شکسته و هم تمام بخوانند.

توجه: دانشجویان عزیز در بخش احتیاط می‌توانند به مرجع دیگری که نماز و روزه را تمام می‌داند مراجعه کنند.

ملاحظه: پیشنهاد می شود در این مساله احتیاطی به آیت الله نوری همدانی و یا آیت الله صافی مراجعه نمایید. زیرا این دو نفر یک روز سفر در هر هفته را کافی می دانند.


آيت الله تبريزي: دانشجو اگر در مدت كمتر از ده روز ، بين وطن و دانشگاه رفت وآمد كند بايد احتياط

كند، يعني ، نماز را تمام و شكسته بخواند و اگر روزه گرفت ، صحيح است و قضا ندارد . استاد اگر هر

هفته ، براي تدريس ، به حد مسافت شرعي مسافرت مي كند چنانچه مدت تدريس ، دو ماه يا زيادتر

باشد بايد نماز را تمام بخواند و روزه بگيرد .


ملاحظه : با توجه به اينكه آيت الله تبريزي در اين مساله ( مربوط به دانشجو ) احتياط واجب دارند ، مقلدان ايشان هم میتوانند همانند مقلدان مقام معظم رهبری به مرجع دیگری که نماز و روزه را تمام می‌داند مراجعه نمایند.

آيت الله سيستاني: 1 . اگر زمان تحصيل و تدريس اساتيد و دانشجويان ، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مي شوند اگرچه در هفته دو شبانه روز كامل باشند ؛ به نحوي كه به آنان مسافر گفته نشود ، آنجا در حكم وطن است و بايد نمازشان را در محل تحصيل ، تمام بخوانند و روزه را بگيرند.

2 . اگر اسـاتيد و دانشجويـان در هفـته ، حداقل سه روز ، بيش ازمسافت شرعي رفت و آمد كنند و يا در سفر باشند و اين برنامه براي مدتي ( به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلي ) ادامه يابد ؛ كثير السفر محسوب مي شـوند و نـماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام است و روزه اش صحيح است .

تبصره : در هردو صورت اگر در ماه اول ، قصد اقامت ده روز نكنند ، بايد احتياط نمايند؛ يعني، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگيرند و هم قضا نمايند.

ملاحظه : با توجه به اينكه آيت الله سيستاني ، رجوع به مرجع تقليد مساوي را جايز مي داند ، مقلدان ايشان مي توانند در اين مساله به مرجع مساوي ديگر ، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحيح مي داند .

آيت الله مكارم : 1. اساتيد و دانشجويان اگر براي مدت قابل ملاحظه اي- مثلا يك سال يا بيشتر- در محل تحصيل بمانند ،آن محل در حكم وطن است و نماز و روزه درآنجا تمام مي باشد و ماندن ده روز پي در پي در آنجا شرط نيست جز سه روز اول كه اگر قصد 10 روز نكنند بايد احتياط كنند .



2 . كساني كه همه روزه ،  يا حداقل سه روز در هفته ، به محل تحصيل يا تدريس ميروند؛ يعني، صبح به محل تحصيل يا تدريس مي روند و عصر باز مي گردند و اين كارمدتي ادامهمي يابد، كثير السفر محسوب مي شوند و نماز و روزه ايشان در آن محل

و به هنگام رفت و برگشت، تمام است. لکن این دسته دوم در چند سفر اول باید احتیاط کنند.

آیت الله جوادی آملی: اگر در هفته 4 روز رفت و آمد کند حکم دائم السفر دارد یا اگر 4 شب در هفته را در خوابگاه بماند، آنجا حکم وطن دارد.

آیت الله وحید خراسانی: اگر 4 روز در هفته رفت و آمد کند تمام است اما اگر 3 روز در هفته رفت و آمد کند باید احتیاط نماید؛ یعنی هم تمام و هم قصر بخواند. البته در صورت دائم السفر بودن ماه اول و دوم را احتیاط کند.

در پايان به دانشجويان عزيز توصيه مي شود هر گونه سوال شرعي وديني كه دارند با مراجعه به نهاد نمايندگي پاسخ آن را  دريافت نمايند .



{news-tip)

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




عنوان